Recovery methoden

Er zijn veel verschillende situaties waarin u terecht kunt komen wanneer u vast zit. Gelukkig zijn er ook veel verschillende recovery methoden om dit op te lossen. Hier willen wij u wat gaan uitleggen over deze methoden.


recovery methode 1: zelf recovery met snatchblock en boomlint

Een snatchblock vergroot de trekkracht van de lier door mechanisch voordeel te bieden, hierbij leidt je de lierkabel rond de katrol van het snatchblock en terug naar het vast zittende voertuig. In het bovenstaande geval wordt het snatchblock gebruikt om de trekkracht van de lier bijna te verdubbelen tijdens een poging je zelf los te trekken en waarbij een boom als ankerpunt wordt gebruikt. De lier levert niet helemaal het dubbele van de trekkracht, vanwege de weerstand van het snatchblock.

De lierkabel loopt in deze situatie van de lier op het voertuig door de snatchblock en terug naar een veilig sleepoog of recovery point op het vast zittend voertuig. Hoewel het snatchblock de trekkracht vergroot, moet u er rekening mee houden dat het anker (in dit geval de boom) het volledige gewicht van de auto moet kunnen houden dus zorg dat deze stevig genoeg is en trek dicht bij de wortel van de boom. Dit is een van de meest voorkomende bergingstechnieken met een lier en snatchblock. U kunt rechtstreeks aan het boomlint ankeren met een D-sluiting of harpsluiting in plaats van aan een snatchblock, maar het gebruik van een snatchblock heeft het voordeel dat uw lier minder wordt belast.

Een veel gemaakte fout.

Als het uiteinde van de lierkabel weer aan een boom is bevestigd in plaats van aan het voertuig zelf, zoals hier boven is afgebeeld, dan biedt het snatchblock geen enkel voordeel. Aangezien de kabel tussen de bomen statisch is, zou de lier volledig nodig zijn om het voertuig te trekken. Dit is in principe hetzelfde als rechtstreeks aan het boomlint te lieren zonder dat er een snatchblock tussen zit en deze situatie heeft een snatchblock dus geen enkel voordeel.


recovery methode 2: recovery met helpend voertuig met snatchblock(en)

Een andere veel gebruikte techniek omvat twee voertuigen, zoals hier boven afgebeeld, waarbij het ene voertuig vastzit en het andere zijn lier moet gebruiken om te helpen. Het snatchblock is verbonden aan het vastzittende voertuig met een D of harp sluiting en aan stevig sleepoog of recoverypoint. De lierkabel loopt van het te helpen voertuig naar het vastzittende voertuig en wordt vervolgens terug vastgemaakt aan het sleepoog van het te helpende voertuig.

Het is ook nog mogelijk om meerdere snatchblocken te gebruiken om de trekkracht nog meer te vergroten. In bovenstaande situatie is een tweede snatchblock gebruikt. In deze situatie verdrievoudigt de trekkracht van de lier. Deze techniek kan zeer nuttig zijn als het vastzittend voertuig zwaarder is dan de capaciteit van de lier of zo vast staat dat de lier het niet meer trekt.


recovery methode 3: recovery met helpend voertuig in andere hoek met snatchblock en boomlint

Soms is het niet mogelijk om het helpend voertuig in een rechte lijn voor het vastzittend voertuig te krijgen in zo’n situatie kunnen we een snatchblock gebruiken om de trekrichting van de lierkabel te veranderen zoals afgebeeld in bovenstaande afbeelding.


recovery methoden advies

Voor meer informatie en advies over verschillende recovery methoden kunt u contact op nemen met ons of met de shop in Son:

offroad-adventures.nl
Ekkersrijt 1337
5692AJ Son
info@offroad-adventures.nl 
+31 850703779

Origineel weergeven